thumb image

Nieuwe NAVO-hoofdkwartier is opgeleverd

De grootste gebouwenwerf van Europa loopt stilaan op zijn einde, zeseneenhalf jaar na de start van de werken. Het iconische ontwerp van SOM-Assar wordt later deze maand vereerd met een bezoek van de Amerikaanse president Donald Trump, naar aanleiding van de plechtige overdracht van het gebouw. VK Architects & Engineers stond in voor het duurzame ontwerp en alle engineering, inclusief fire safety engineering, facade engineering en acoustical engineering.

De cijfers maken van dit impressionante gebouw een recordhouder in Europa, met onder andere de grootste bouwwerf en de grootste zinken dakbedekking.

Een dorp op zich

De site van het hoofdkwartier zal plaats bieden aan 4.000 medewerkers en ontvangt gemiddeld 500 bezoekers per dag. Het beschikt over uiteenlopende faciliteiten, waardoor medewerkers alle noden ter plaatse kunnen invullen. Want hoewel het hoofdgebouw de meeste aandacht trekt, herbergt de site ook nog andere volumes.

Zo bundelt het blok industriële infrastructuur logistiek en technieken. Hier komen de nutsvoorzieningen aan, en zijn onder andere de stookplaats en noodstroomaggregaten ondergebracht. Daarnaast herbergt dit gebouw uitgebreide werkplaatsen, voor dagelijks onderhoud en herstellingen van de gebouwen  –  alles in eigen beheer, omwille van de stringente veiligheid. Naast een garage voor onderhoud van het wagenpark, zijn er een schrijnwerkerij, loodgieterij, schilderatelier … te vinden.

Een ander volume betreft het personeelscentrum. Het biedt de medewerkers een uitgebreide waaier aan sport-, vrijetijds- en andere faciliteiten, waaronder een restaurant en cafetaria, maar ook een bank en winkels. De uitgebreide sportfaciliteiten omvatten tennis- en squashbanen, basket- en volleybalvelden, een bowlingzaal en een zwembad. Het water van het zwembad en de douches wordt verwarmd met 250 m² zonnepanelen.

Naast de 2 eetgelegenheden in het personeelscentrum, telt het hoofdgebouw nog 7 andere locaties waar gegeten kan worden, van restaurants, over cafetaria’s tot snackbars. Er wordt rekening gehouden met een maaltijdnuttiging van 65% van de bezetting, wat neerkomt op ongeveer 3.000 maaltijden – per dag. Afhankelijk van de eetlocatie legt het voedsel een traject af tussen ondergrondse bereidingskeukens, gelijkvloerse afwerkingskeukens en de serveerlocaties. Een uitgekiend verticaal transport zorgt dat het eten overal vlot verdeeld kan worden.

Ondergrondse drukte

Alle gebouwen worden met elkaar verbonden via een ondergrondse diensttunnel. Twee verdiepingen scheiden de circulatie van personen en de aanvoer van goederen van de technische verbindingen tussen de industriële infrastructuur en het hoofdkwartier.

Bekijk ook de fotoreeks op knack.be