Over

De N32 is een Belgische provincieweg die doorheen de provincie West-Vlaanderen loopt. De N32 is een belangrijke secundaire weg alsook de noord-zuidas verbinding van de provincie. Het verbindt onder andere de steden Brugge, Torhout, Roeselare en Menen met elkaar.

Uitdaging

De challenge van dit project is om een veilige infrastructuur te ontwerpen voor de zwakke weggebruikers die deze weg vaak benutten.

Oplossing

Een aangepaste fietsinfrastructuur, brede voetpaden, aangepaste wegbreedtes, uitgeruste bushaltes en aangepaste verlichting zorgen voor een sterk veiligheidsgevoel. Naast het verkeer focus de heraanleg van de riolering op het infiltreren en bufferen van het afstromend regenwater.

Lees in detail

Klant(en)

  • Stad Roeselare

Architect(en)

  • VK architects+engineers

Locatie

Roeselare, België

Tijdslijn

2018

2021

Expertise Team(s)

  • Infrastructuur (wegen, water en openbare ruimtes)

  • Duurzaam ontwerp

  • Bekijk meer...

Ontwerpoplossing(en)

  • Haalbaarheidsstudie

  • Bekijk meer...

VK stelde ook een Minder Hinder-draaiboek op voor een optimale participatie en communicatie met alle stakeholders.

Jan Meirhaeghe

principal infrastructure, VK architects+engineers

De schoolomgevingen van Zilverberg en Beitem liggen langs de N32, een brede en drukke rijbaan. De huidige inrichting wordt dan ook gekenmerkt door een uitgesproken verkeerskarakter. Het wegbeeld binnen en buiten de bebouwde kom verschilt ook nauwelijks van elkaar. Daardoor overheerst momenteel een zeker onveiligheidsgevoel voor de zwakke weggebruiker.

Duidelijk leesbare en beleefbare openbare ruimte

Het doel is om de schoolomgevingen van Zilverberg en Beitem te voorzien van een duidelijk leesbare en beleefbare openbare ruimte, door de N32 over een lengte van 3 km opnieuw aan te leggen. Tegelijk wordt de logistieke rol van de N32 erkend. De ontwerpers van VK streven naar een integraal concept met hogere belevingskwaliteit van de ruimte en een veel duidelijker wegbeeld. Veilige fietsinfrastructuur, brede voetpaden, aangepaste wegbreedtes, uitgeruste bushaltes, groene elementen en aangepaste verlichting.

Oplossingen voor uiteenlopende verkeersstromen

Fietsverbindingen zijn zowel functioneel als recreatief, naast schoolroutes. Dit vraagt om een verbeterd fietscomfort langs de N32 en veilige oversteekplaatsen. Voor de voetgangers worden binnen de bebouwde kom comfortabele voetpaden voorzien. Voor het openbaar vervoer zijn er vaste haltes en buiten de bebouwde kom haltehavens. Het is ook de bedoeling te werken met snelheidsregimes die zijn aangepast aan de ruimtelijke context en afgestemd op de heel diverse indeling in de deelgebieden. Zo worden de schoolomgevingen ingericht als dynamische zone 30. Het ontwerp zorgt voor een optimale natuurlijke oversteekbaarheid van de weg, met gevel-tot-geveloplossingen, een eenheid in materiaalgebruik, kwalitatieve verlichting, groen en aangepast straatmeubilair.

Regenwaterbehandeling

Naast het verkeer wordt ook de riolering aangepakt, met een focus op het infiltreren en bufferen van het afstromend regenwater. Dit gebeurt door reductie van de verharde oppervlaktes via vergroening en afwatering naar groenzones en boomvakken. Deze zorgen voor maximale infiltratie aan de oppervlakte.

VK stelde ook een Minder Hinder-draaiboek op. Dit betrekt alle stakeholders bij de werken voor de volle projectduur, in een proces van participatie en communicatie.

Andere projecten die je wellicht interesseren

Wil je de toekomst mee vorm geven met je vindingrijkheid en esthetisch oog voor detail, vanuit een gevoel van verantwoordelijkheid?

Bekijk onze vacatures!

Wil je ons graag leren kennen?

Contacteer ons & misschien wordt dit het begin van een mooie samenwerking.

Made byBits of Love