Post X

Plaats Antwerpen, België
Tijdslijn 2012 - 2018

nieuwe stadsontwikkeling voor gemengd gebruik

Intro

Deze stadsontwikkeling voor gemengd gebruik bevat het grootste passief kantorencomplex van Vlaanderen. Betonkernactivering in combinatie met geothermie zorgt voor verwarming en koeling. Samen met de luchtdichtheid van de schil, de doordachte beglazingsratio en andere oplossingen levert dit een uiterst duurzaam project op. VK’s ingenieurs akoestiek zorgden voor een optimale geluidsbarrière, noodzakelijk door de ligging langs de spoorweg en de drukke ring.

Lees meer
Klant(en)
  • Immo Berchem X
Architecten
  • Stephane Beel Architecten
  • Jaspers-Eyers Architects
Statistieken
1000 parkeerplaatsen
130000 m²

Verhaal

Post X mikt op 50% reductie van het energieverbruik, vergeleken met standaard kantooromgevingen.

Op het voormalige postsorteerterrein van Antwerpen, vlakbij het station Antwerpen-Berchem, is een nieuwe stadsontwikkeling gerealiseerd. Deze huisvest kantoren, een school, winkels, vrijetijdsfaciliteiten en een hotel met 140 kamers, naast 1.000 parkeerplaatsen en 1.400 fietsplaatsen.

De volledige site is ontworpen als een plint met daarop 9 volumes. Langs de drukke R1 ring vormen 6 van de volumes en de plint een architecturale en stedenbouwkundige eenheid. De bakenfunctie wordt versterkt doordat één volume boven de andere uitrijst. De open ruimte van de stationsbuurt vloeit langs de volumes naar de site, waar ze uitmondt in een centraal plein. Een galerij omsluit het plein en verbindt alle gebouwen.

Een hoofdraster van 135 cm als kleinste module laat een veelgevraagde flexibiliteit toe. De 130.000 m² bovengronds wordt in fasen gerealiseerd vanaf 2014.

Post X mikt op 50% reductie van het energieverbruik, vergeleken met standaard kantooromgevingen. Het streefcijfer E50 wordt bekomen door de luchtdichtheid van de gebouwenschil, de ratio van de beglazing, de oriëntatie van het gebouw en de technische oplossingen. Zo worden de kantoorruimtes niet uitgerust met air-conditioning, maar verwarmd en gekoeld via betonkernactivering. In combinatie met geothermie resulteert dit in een uiterst duurzame toepassing.

De ingenieurs akoestiek zorgen voor een optimale geluidsbarrière, om de geluidsdruk op de gevels en het centrale plein door de ringweg en het spoorverkeer te minimaliseren.

Naast M&E engineering, duurzaam ontwerp, EPB en akoestiek, stond VK ook in voor de analyse van de windlasten.

Op zoek naar een carrière bij VK?

Als je gepassioneerd bent door design en engineering, ambitie toont en een uitdaging niet uit de weg gaat, kan VK Architects & Engineers je de kans bieden om je carrière verder te ontwikkelen.

Bekijk onze jobs